Tompa och Alex

(introduktion för att komma in på temat)

När Tompa kom till klassen i början av mellanstadiet var han en sån kille som alla tyckte om direkt. Han fick snabbt många kompisar, både tjejer och killar. Tompa var redan en grym skejtare. Hela klassen tyckte att han var cool och samtidigt var han supersnäll. Tompas bästa kompis i klassen heter Alex. 

Under lovet har Tompa börjat vara med några killar som är lite äldre. Kompisarna i klassen tycker att han har blivit jättekonstig. Han säger ofta taskiga saker och Alex tycker att det verkar som om Tompa bara tycker att han är barnslig nuförtiden. Ibland gör han saker så att både Alex och de andra i klassen har börjat bli lite rädda för honom.

 

"Heta stolen" utifrån Tompa och Alex

Alla sitter i en ring på stolar. Ledaren läser upp ett påstående. De som håller med byter plats, de som inte håller med eller är osäkra sitter kvar på sin stol. Det behövs en extra tom stol ifall bara en elev väljer att flytta på sig. 

När alla flyttat klart ger du som ledare ordet till någon eller några så de får berätta hur de tänker om påståendet. Det är då viktigt att övriga elever bara lyssnar och inte kommenterar. Det viktiga är att lyssna på varandras tankar, inte att vinna över klassen till sin åsikt. Det är tillåtet att ändra sig när man lyssnat på de andras tankar. 

Välj 5-6 påståenden som du tycker är bra och som du vill att ni tillsammans ska fundera över i din grupp. Starta med ett enkelt påstående.

  • Det är kul med snö.
  • Att hoppa bungyjump vore härligt.
  • Alla vill vara schysta.  (Hur kommer det sig att alla inte är schysta?)
  • Det är svårt att vara schyst.  (När är det svårt att vara schyst?)
  • Många elever är rädda för någon i skolan.  (Finns det vuxna som är rädda på skolan tror ni?)
  • Alla har varit rädda någon gång i skolan.  (När är man mest rädd?)
  • Det är svårt att säga till någon som gör dumma saker.  (Vad är man rädd för?)
  • Det är bra att inte vara med samma kompis jämt.  (Vad är fördelar/nackdelar med att ha en så bra kompis att man alltid är med samma?)
  • Riktiga kompisar är aldrig ovänner.  (Kan man vara riktiga kompisar om man ofta är ovänner? Hur blir man vänner igen om man blivit ovänner?)
  • 6:or bestämmer mest på skolgården.  (Är mindre barn rädda för 6:or tror du?)

Ställ gärna öppna följdfrågor som hjälper eleverna utveckla hur de tänker. 
Frågorna inom parentes är bara förslag på följdfrågor.